zondag 29 november 2015

Bezoek aan het Asielzoekers centrum in Azelo.

Op een zonnige donderdag besloot ik eens naar Azelo te fietsen. Daar is sinds het begin van dit jaar het AZC (Asielzoekers centrum) weer geopend. In een oud jongens internaat zijn daar jarenlang asielzoekers opgevangen, maar toen de stroom veel minder werd, is het gesloten. Met de stroom vluchtelingen die zich weer in Nederland meldt, ging dit centrum, nadat het is opgeknapt, weer open.



Ik werd uiterst vriendelijk ontvangen in de kantine. Deze werd juist gereed gemaakt om de gasten te ontvangen (ik was een beetje vroeg).

Ik kreeg koffie en er waren blaadjes om ideeën op te schrijven. Ik had juist gelezen dat er in Zwolle zo’n mooi project was geweest met werken in de natuur. Goed voor bos-onderhoud en goed voor mensen die graag even naar buiten willen en met hun handen willen werken. Het was een groot succes geweest.

De zaal stroomde nu letterlijk vol, met deelnemende vluchtelingen en met gasten. Ik sprak iemand die weer iemand kent van het bosonderhoud in Delden. Daar dropte ik meteen het succesvolle programma uit Zwolle. Hij zou er met zijn bekende over praten.

Daarna sprak ik met een jonge vrouw. Zij was nog maar kort in Nederland, we spraken Engels. Ze vertelde me dat haar man al 9 maand geleden naar Nederland was gekomen, hij wilde vrouw en kinderen die verschrikkelijke reis niet aandoen. In het kader van gezinshereniging kregen vrouw en kinderen een visum en konden met vliegtuig reizen.

Nu hopen ze snel een huis te krijgen, want niets fijner dan weer met elkaar als gezin wonen en leven. We spraken over contact leggen, daarvoor wil ze graag vlot Nederlands leren. Want, hoewel ze goed met Engels uit de voeten kan, is voor een ontspannen contact toch Nederlands nodig. Voor info in het Arabisch heb ik haar op de website van Vrouwen voor Vrede gewezen. (www.vrouwen voorvrede.nl)

Hier staat dezelfde info ook in het Engels.

Ook met anderen sprak ik over deze zaken.

De kinderen van het AZC gaan in Almelo naar school. De basisschoolleerlingen worden met de (school)bus gebracht, de middelbare scholieren gaan op de fiets.

Opmerkelijk hoe snel zij Nederlands leren! Zij leren het weer graag aan hun ouders, maar hierbij is het risico, dat zij voor hun ouders gaan vertalen en daarmee ook veel van de problemen op zich nemen. Oppassen!! Nu ze in het veilige Nederland zijn, moet hun jeugd zo probleemloos mogelijk verlopen.

Eten koken doen de bewoners zelf, alleen of samen met andere bewoners. Er zijn een aantal gemeenschappelijke keukens waar gekookt kan worden. De bewoners ontvangen eenmalig 79 Euro om potten en pannen aan te schaffen. Daarnaast ontvangen de bewoners wekelijks geld, voldoende voor de maaltijden. Alleenstaanden iets meer dan gezinnen van 3 personen of meer.

Op het AZC koken mensen zelf o.a. ter bevordering van hun zelfredzaamheid en ten behoeve van hun integratie.

Wie ook eens wil kijken;

Mensen zijn van harte welkom op de koffieochtend: elke donderdagochtend van 10:00 – 11:30

Tiny Hannink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten